Rzym w 48 godzin. Co ma do zaoferowania wieczne miasto?

21:02

W Polsce zimno i smutno, więc zdecydowaliśmy się na krótki city break w Italii. Polecieliśmy do Rzymu tylko na dwa dni, to mało czasu żeby zobaczyć tak duże miasto więc musieliśmy wybrać co naprawdę warto zobaczyć. Wiedzieliśmy, że musimy zobaczyć Collosseum, Forum Romanum, Palatyn, Schody Hiszpańskie i Watykan. Reszta była trochę spontaniczna ale najbardziej nam się spodobały urocze, małe uliczki w centrum, w których o dziwo prawie nie było turystów.

Rzym to idealne miasto dla zakochanych, na zakupy, dla smakoszy kuchni włoskiej i dla wszystkich, którzy chcą zobaczyć starożytne zabytki i poczuć włoski klimat popijając espresso.

Rzym zwany wiecznym miastem lub miastem na siedmiu wzgórzach robi naprawdę duże wrażenie. Położony nad Tybrem, posiada bardzo dobre rozwiązania komunikacyjne. Ma dwa lotniska Fiumicino i Ciampino, na które my przylecieliśmy. W Rzymie są tylko dwie linie metra (trzecia w budowie) lecz świetnie funkcjonują.

Co zobaczyć w 48h :)?

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia Collosseum, które było tylko pięć minut od naszej kamienicy. Kolejka była gigantyczna, dlatego nie wchodziliśmy do środka ale z zewnątrz robi duże wrażenie. Na nasze szczęście zabytki w Rzymie są w niedalekiej odległości od siebie, tuż obok Collosseum znajduję się Forum Romanum i Palatyn.

Palatyn i Forum Romanum można zwiedzić na jednym, wspólnym bilecie z Collosseum. Studencki kosztuje 7,5 euro, a normalny 12 euro, bilet jest ważny dwa dni.

Palatyn, to jedno z siedmiu wzgórz Rzymu, to także miejsce w którym rozpoczęła się historia Rzymu. Romulus założył swą siedzibę i powstało Cesarstwo Rzymskie. Po Palatynie można spokojnie spacerować wśród pięknej zieleni, jest tutaj nad zwyczaj spokojnie jak na centrum miasta. Idealnie miejsce, aby zrobić małą przerwę w zwiedzaniu i odpocząć od zgiełku miasta.

Forum Romanum to dawne serce starożytnego Rzymu położone w dolinie pomiędzy Kapitolem, Palatynem, Kwirynałem i Eskwilinem. Dawniej to tutaj skupiało się życie miasta, zarówno w czasach Królestwa, Republiki, jak i w okresie Cesarstwa.

Widok na całe miasto był po prostu cudowny. Urocze dachy i ogrody na tarasach robią duże wrażenie. W oddali można ujrzeć Watykan, głównie Bazylikę św. Piotra.

Z Kapitolu, jednego z siedmiu wzgórz rzymskich jest świetny widok na Forum Romanum. Znajduje się tutaj między innymi Ratusz Miejski, chociaż widok przyćmiewa inne zabytki.

Widok na całe miasto! Wyjątkowo romantyczne miejsce:)

U podnóża Kapitolu znajduję się Plac Wenecki czyli, Piazza Venezia z pomnikiem Wiktora Emanuela II. Nad placem dominuje Ołtarz Ojczyzny. Ta ogromna budowla z białego marmuru została zbudowana dla uczczenia zjednoczenia Włoch.

Plac Navona, to jeden z najpiękniejszych placów barokowych Rzymu. Słynie z fontanny czterech rzek, autorstwa Berniniego. Na placu możemy podziwiać wielu artystów, w tym malarzy.

Piazza di Spagna to jeden z najsłynniejszych placów w Rzymie, słynie ze Schodów Hiszpańskich, niestety obecnie są w remoncie ale i tak prezentują się naprawdę dobrze. Schody swoją nazwę zawdzięczają znajdującej się tutaj Ambasadzie Hiszpanii. Prowadzą na wzgórze Trinita del Monti, na którym wznosi się kościół pod takim samym wezwaniem. Na placu były tłumy turystów ale też bardzo klimatyczne restauracyjki i artyści, wieczorną porą wygląda po prostu pięknie

Rzym po zmroku wygląda jeszcze piękniej! Małe, wąskie uliczki i urocze latarnie tworzą prawdziwie romantyczny klimat. Ogromną atrakcją jest po prostu spacerowanie maleńkimi uliczkami lub napicie się wina w knajpce, która ma stoliki na zewnątrz.

Wieczorem degustowaliśmy włoskie wina i przygotowywaliśmy się na kolejny intensywny dzień zwiedzania. Drugie dnia mieliśmy w planie park Giardino degli Aranci, wyspę Tyberyjską i Watykan.

Drugi dzień zwiedzania rozpoczęliśmy długiego spaceru po Rzymie, doszliśmy Placu della Bocca della Verita, by sprawdzić się przy „Ustach Prawdy”. Tuż obok uliczni artyści umilali kierowcom oczekiwanie na zielone światło oczekując datków, kierowca autobusu wrzucić do kapelusza tego pana-jabłko:)

Z parku Giardino degli Aranci na wzgórzu Awentyn roztacza się zachwycający widok na miasto. Można podziwiać dachy i kopuły rzymskich domów oraz zabytków. To bardzo klimatyczne i romantyczne miejsce jest jednym z moich ulubionych w Rzymie.

Blisko parku znajduję się Wyspa Tyberyjska, położona na środku Tybru. Z góry ma kształt okrętu, zatrzymaliśmy się w kawiarni na szybkie espresso, które postawiło nas na nogi i zwiedzaliśmy dalej:)

Watykan, czyli najmniejsze państwo na świecie. Na jego zwiedzenie powinniście zaplanować cały dzień! W naszym przypadku mieliśmy tylko...godzinę!

Tego dnia o 10 była audiencja papieża Franciszka, dlatego jak dotarliśmy po południu, Watykan był prawie pusty. Już widzimy Watykan, gdy nagle zbierają się ciemne chmury i zaczyna intensywnie padać, chowamy się w kawiarni na szybkie espresso. Po 20 minutach jesteśmy w szoku, niebo wygląda tak jak na zdjęciu poniżej. Nagle piękna pogoda i świeci słońce. Pogoda w Rzymie jest naprawdę nieprzewidywalna.

Najważniejszym miejscem Watykanu jest Bazylika św. Piotra. Została wybudowana w XVII wieku i jest drugim co do wielkości kościołem na świecie! Według tradycji, bazylika stoi w miejscu ukrzyżowania i pochówku św. Piotra, uznawanego przez katolików za pierwszego papieża. Grób św. Piotra leży pod głównym ołtarzem. Nie wchodziliśmy do środka, ponieważ były duże kolejki a my mieliśmy wieczorem samolot powrotny do Berlina.

Zamek św. Anioła dawniej był fortecą, a nawet więzieniem. Obecnie mieści się w nim muzeum, choć słynie z tego, że chował się w nim papież w chwilach niebezpieczeństwa.

Na pewno w 48 godzin nie udało nam się zwiedzić wszystkich wartych zobaczenia zabytków Rzymu. Po odwiedzeniu najważniejszych miejsc wiecznego miasta uważam, że jest naprawdę warte odwiedzenia i żałuje że zwlekaliśmy tyle lat. Na zobaczenie Rzymu potrzebujecie 2-4 dni. Może Was zaskoczę ale łatwiej planuje mi się zwiedzanie Tokio niż Rzymu:) Jednak Włosi podchodzą do wszystkiego na spokojnie, komunikacja miejska ma często opóźnienia, co trzeba wziąć pod uwagę, żeby się nie spóźnić na lotnisko:)

Jeśli nie chcecie organizować wyjazdu na własną rękę polecam biuro podróży Itaka, które oferuje wycieczkę 4-dniową po Rzymie, podczas której na pewno zakochacie się w Rzymie: